måndag, november 13, 2006

Svenskatal idag. Usch.

Blev klar med det nu. Nu ska jag bara öva. Håll tummarna för mig 12.10.

--- --- --- --- --- --- --- --- --- ---

DEN MODERNA MÄNNISKAN

Lyssna noga på mina ord

Hörde ni sarkasmen?

Hörde ni citationstecknen runt ”moderna”?

Runtomkring mig framställs den moderna människan som en frisk och sund varelse som joggar och källsorterar sig genom livet. Jag behöver inte glasögon på mig för att inse att den bilden inte överensstämmer med de verkliga människorna. Våra rent fysiska möjligheter har inte förändrats på tio tusen år, men vår bild av oss själva är att vi är ljusår före dåtidens människor.

Jag menar att vi inte är det.

Säg att vi skulle tävla mot en kvinna från medeltiden i matte. Vi skulle vinna med hästlängder, men om vi mot samma kvinna skulle delta i en tävling där man skulle odla potatis eller rabbla bibeln utantill skulle vi bli mosade som de 243 potatisar hon odlat när vi har fått fram en (tanig, sjuklig).

Vårt förakt mot de människor som fötts, levt och dött före oss tror jag beror på vårt ständigt återkommande beteende i att förnya och förkasta. Every action is a reaction. Efter medeltiden kom renässansen, där allt från medeltiden svartmålades. Efter renässansen; upplysningen, och så vidare. En reaktion på något som var innan.

Om vi nu verkligen är moderna människor, så måste vi inse att det som var innan inte var så dåligt och att vi inte är mycket bättre än de människorna. Den skillnaden i inställning som finns mellan oss är blott en produkt av att vi är barn av våra tider. Vi tycker att det var förkastligt med kolonier men ändå köper vi som bor i i-länderna jeans för samma summa som är BNP per capita i Malawi.

Jag tror att vi egentligen är exakt som människor alltid har varit. Vi bryr oss om det som ligger i vårt intresse. Först när jorden vi bor på tar sådan skada att den nästan går under av vårt beteende, bryr vi oss. Varför då? Jo för att om jorden skulle dö, skulle hon dra oss med sig.

För framtidens människor kommer vi inte att vara något annat än ytterligare en generation som en gång ansett sig vara mänsklighetens spjutspets. Men precis som vi ser tidigare människor, kommer de se oss som föredettingar som trodde att en i-pod var något att komma med.

Precis som vi anser att det är skönt att vi har sluppit företeelser som dödsstraff i Sverige, bondesamhället och torrdass kommer de att undra hur vi överhuvudtaget tillät saker som valfångst på Island och bensindrivna bilar.

Låt oss istället se vad som var bra med forna tiders människor:

De levde närmre naturen och gav oss en fin plats att leva på som arv.

De uppfann vaccinet, glödlampan, kaffekokaren, luftkonditioneringen, kameran och en lång lista med andra saker som vi ser som självklara, när det enda revolutionerande vi kommit på under 50 år är TV:n.

Vad jag menar är inte att vi är helt värdelösa som generation, men att vi helt klart överskattar oss själva. Och vem av oss här inne uppfyller den orealistiska bild vi har målat upp av oss?

Bara en sådan sak som att fler i världen dör av fetma än av svält talar för sig självt. Vi är inte de genomfriska figurer som tar sig genom livet som vore det ett elljusspår.

För att vi, i min mening, ska få kalla oss moderna måste jordens resurser delas mycket jämnare än idag. Vi är inte de enda som bor här, och det måste vi inse innan det är för sent och vi verkligen ÄR de enda som bor här.

Så som avslut vill jag utbringa ett hurra för dåtidens fantastiska människor och be er att komma tillbaka och kalla oss moderna när vi gör skäl för det.

1 kommentar:

... sa...

Hey! det var ord och inga visor!
Och du gav mig just inspiration ;)
Go girl!